教員紹介
- FERGUSON Peter
- 准教授
所属 |
経済学部 教養・基礎教育部門 |
---|---|
学位 | 教育研究科修士課程(教育学研究科博士課程応用言語学専攻) |
専門 | 応用言語学 |
ジャンル | 社会/教育・学校・語学 |
コメント | 第二言語習得や国際理解教育について研究しています。小学校から高校における英語教育に携わり、教科書作成にも関わりました。 |
リサーチマップ | https://researchmap.jp/ferguson |
学歴/経歴
学歴
- 2015年1月 - 2022年12月
テンプル大学 Concentration in Applied Linguistics - 2000年4月 - 2002年3月
大阪教育大学院 教育研究科修士課程 - - 1993年
カナダ オンタリオ州立 ヨーク大学 B. A.
研究活動情報
研究分野
- 人文・社会, 外国語教育
研究キーワード
Educational Linguistics, Language policy, Comparative education, Early English education
論文
-
An Interview with Kensaku Yoshida
Peter Ferguson
The Language Teacher 47 (4) 29-36 2023年7月 -
English as a Foreign Language in Japan's Elementary Schools: A Multiple Case Study on Language Policy Interpretation and Implementation
Peter Ferguson
Doctoral Dissertation, Temple University 2022年12月 -
Media as input: Exploring student use of English-language media outside the classroom
Chris Edelman; Peter Ferguson; Robert McClung; Christopher Hellman; Andrew Dowden
The Language Teacher 46 (2) 3-8 2022年3月 [査読有り]
書籍等出版物
- JALT2022: Learning from Students, Educating Teachers—Research and Practice , 2023年8月
- JALT2021—Reflections and New Perspectives , 2022年8月
- JALT2020: Communities of Teachers & Learners , 2021年8月
講演・口頭発表等
- Elementary School English Teachers in Japan: How self-efficacious are they? , With R. Derrah and P. Leeming , International Association for the Psychology of Language Learning Conference , 2024年5月27日
- The Politics of Policy: Implementing Elementary School English in Japan , The 4th Southeast Asian Conference on Education , 2024年2月17日
- “It’s hard to speak English in front of the students” Investigating Elementary School Teacher’s English Self-Efficacy Beliefs , The 43rd Thailand TESOL International Conference 2024 , 2024年1月27日
共同研究・競争的資金等の研究課題
- Researching Elementary School English Teacher Self-efficacy
- Cultural Literacy and Teacher Training in Thailand and Japan