教員紹介

FERGUSON Peter

FERGUSON Peter
准教授
所属 経済学部 教養・基礎教育部門
学位 教育研究科修士課程(教育学研究科博士課程応用言語学専攻)
専門 応用言語学
ジャンル 社会/教育・学校・語学
コメント 第二言語習得や国際理解教育について研究しています。小学校から高校における英語教育に携わり、教科書作成にも関わりました。
リサーチマップ https://researchmap.jp/ferguson

学歴/経歴

学歴

  • 2015年1月 - 2022年12月
    テンプル大学 Concentration in Applied Linguistics
  • 2000年4月 - 2002年3月
    大阪教育大学院 教育研究科修士課程
  • - 1993年
    カナダ オンタリオ州立 ヨーク大学 B. A.

研究活動情報

研究分野

  • 人文・社会, 外国語教育

研究キーワード

Educational Linguistics, Language policy, Comparative education, Early English education

論文

  1. An Interview with Kensaku Yoshida
    Peter Ferguson
    The Language Teacher  47  (4)  29-36  2023年7月 
  2. English as a Foreign Language in Japan's Elementary Schools: A Multiple Case Study on Language Policy Interpretation and Implementation
    Peter Ferguson
    Doctoral Dissertation, Temple University  2022年12月 
  3. Media as input: Exploring student use of English-language media outside the classroom
    Chris Edelman; Peter Ferguson; Robert McClung; Christopher Hellman; Andrew Dowden
    The Language Teacher  46  (2)  3-8  2022年3月  [査読有り]

MORE

書籍等出版物

  1. JALT2022: Learning from Students, Educating Teachers—Research and Practice , 2023年8月
  2. JALT2021—Reflections and New Perspectives , 2022年8月
  3. JALT2020: Communities of Teachers & Learners , 2021年8月

講演・口頭発表等

  1. Elementary School English Teachers in Japan: How self-efficacious are they? , With R. Derrah and P. Leeming , International Association for the Psychology of Language Learning Conference , 2024年5月27日
  2. The Politics of Policy: Implementing Elementary School English in Japan , The 4th Southeast Asian Conference on Education , 2024年2月17日
  3. “It’s hard to speak English in front of the students” Investigating Elementary School Teacher’s English Self-Efficacy Beliefs , The 43rd Thailand TESOL International Conference 2024 , 2024年1月27日

MORE

共同研究・競争的資金等の研究課題

  1. Researching Elementary School English Teacher Self-efficacy
  2. Cultural Literacy and Teacher Training in Thailand and Japan