Researchers

NAOI Airi

NAOI Airi
Associate Professor
Faculty Major in Psychology, Department of Applied Sociology / Graduate School of Interdisciplinary Human Studies / Clinical Psychology and Counseling Center
Researchmap https://researchmap.jp/sport

Education and Career

Education

  • 1998/09 - 1999/05 , Boston University, School of Education,
  • 1999/09 - 2003/05 , West Virginia University, School of Physical Education,
  • 2003/01 - 2003/05 , West Virginia University, College of Human Resources and Education,

Academic & Professional Experience

  • Apr. 2015 - Today , Kindai University 心理臨床・教育相談センター カウンセラー
  • Apr. 2010 - Today , Kindai University Faculty of Applied Sociology 准教授
  • Apr. 2007 - Mar. 2015 , Kindai University 臨床心理センター カウンセラー
  • Apr. 2008 - Mar. 2010 , Kindai University Institute of Health and Sports Science 准教授
  • Apr. 2005 - Mar. 2008 , Kindai University Institute of Health and Sports Science 講師
  • Jan. 2004 - Jul. 2004 , ウェストバージニア大学 客員講師

Research Activities

Research Areas

  • Life sciences, Sports science

Research Interests

楽観性, スポーツ傷害, コーピングスキル, 心理スキルトレーニング, 楽観主義, リハビリテーション

Published Papers

  1. 大学への期待とイメージが集団同一視・大学適応感に及ぼす影響
    本岡寛子; 植田恵未; 大対香奈子; 堀田美保; 直井愛里
    近畿大学総合社会学部紀要  8  (1)  , 1-11, Sep. 2019  , Refereed
  2. Psychological Factors related to Exercise Behavior and Confidence in Maintaining Exercise in College Students
    Airi Naoi; Nozomi Sato
    Journal of Japan Society of Sports Industry  28  (1)  , 63-74, Jan. 2018  , Refereed
  3. Multicultural issues in sport psychology and consultation
    Airi Naoi; Jack Watson; Heather Deaner; Masayuki Sato
    International Journal of Sport and Exercise Psychology  9  (2)  , 110-125, 2011  , Refereed

MORE

Books etc

  1. Sport Psychology: its explanding and deepening , Japanese Society of Sport Psychology , スポーツ傷害の心理学 , スポーツ傷害の心理学 , 大修館書店 , Nov. 2023
  2. これから学ぶスポーツ心理学(改訂版) , 直井 愛里 , 第3部3章スポーツ傷害の心理学、第3部4章バーンアウト , 第3部3章スポーツ傷害の心理学、第3部4章バーンアウト , 大修館書店 , Mar. 2018
  3. スポーツメンタルトレーニング教本 三訂版 , 直井 愛里 , コラム:スポーツ傷害とメンタルトレーニング , コラム:スポーツ傷害とメンタルトレーニング , 大修館書店 , 2016

MORE

Conference Activities & Talks

  1. スポーツ選手の心の健康への支援 , 直井 愛里 , 第33回JTAカンファレンス2023 , 11, Mar. 2023
  2. スポーツ選手への心理的サポート , 直井 愛里 , 第27回 スポーツ傷害フォーラム , 28, Jan. 2023
  3. ジュニア選手の発達段階を考慮した心理的サポートー関西テニス協会における継続的支援ー , 直井愛里; 近藤みどり; 栗林千聡; 菅生貴之 , 日本スポーツ心理学会 第49回大会 , 2, Oct. 2022

MORE

MISC

  1. アスリートの心理的スキルトレーニングにおける自己洞察の役割 , 直井愛里 , 近畿大学 心理臨床・教育相談センター紀要 , 6 , 27 , 31 , 2021
  2. Effect on students' experience of Feedback Interview of Psychological Test , 奥野 洋子; 小泉 隆平; 直井 愛里; 本岡 寛子; 長田 道 , 近畿大学総合社会学部紀要 = Applied sociology research review Kinki University , 9 , 1 , 19 , 32 , Sep. 2020
    Summary:[Abstract]This study investigated psychological effects of volunteer students who had experience of feedback interview of psychological tests. We used the self-acceptance scale, the acceptance of others scale, scale for adjustment to university life, and the sense of coherence scale, stressor coping capacity. The participants comprised 19 volunteer students who had undergone three psychological tests, an intelligence test named WAIS, personality tests named Tree-Drawing test and Rorschach inkblot test, and had feedback interview of psychological assessment from graduate students majored in clinical psychology. They completed these scales two times, both before undergoing tests and after having feedback interview of psychological tests. The results indicated improvement of stressor coping capacity, self-acceptance and adjustment to university life. Students with low self-acceptance before undergoing tests had positive effect after feedback interview on self-acceptance, stressor coping capacity and adjustment to university life. These results suggested that on the clinical practice of psychological assessment from psychological tests clients with low self-acceptance have the same positive effect.
  3. The Effectiveness of Communication Lessons Learned in Hands-on Change in Interpersonal Anxiety, Fundamental Competencies for Working Persons,and Communication Skills , 大対 香奈子; 本岡 寛子; 堀田 美保; 直井 愛里 , 近畿大学心理臨床・教育相談センター紀要 , 3 , 9 , 18 , Mar. 2019
    Summary:[要旨]大学生にとってコミュニケーションスキルを身に着けておくことは,大学生活を充実させるためにも,社会に出るための準備としても,またさらには心理社会的問題の予防のためにも必要である。また昨今,コミュニケーションスキルをさらに拡大した社会人基礎力という概念も提唱され(経済産業省,2006),「職場や地域社会の中で多様な人々とともに仕事をしていくために必要な基礎的な能力」として,前に踏み出す力(アクション),考え抜く力(シンキング),チームで働く力(チームワーク)が重要であると言われている。そこで本研究では,著者らが担当する「コミュニケーション心理学実習」の受講により,大学生の社会人基礎力およびコミュニケーションスキルが向上するか,また対人不安が低減するかを検討することを目的とした。対象は2016年度の受講者27名と,2017年度の受講者30名であった。この科目では,チームビルディング,ソーシャルスキルトレーニング,アサーティブネス・トレーニング,問題解決療法という4つのグループアプローチを実施した。結果,社会人基礎力とコミュニケーションスキルについては有意な向上が見られたが,対人不安の低減効果については十分には確認できなかった。課題として,質的データによる検討や,長期的な効果検討が必要であることが示唆された。

MORE

Research Grants & Projects

  1. 文部科学省, 科学研究費補助金(基盤研究(C)), リハビリテーションコーピング予測スケールの確立
  2. 文部科学省, 研究活動スタート支援, リハビリテーションコーピングスケールの確立
  3. 文部科学省, 科学研究費補助金 若手研究(B), 受傷選手の楽観性が影響を及ぼすコーピングスキルと心理スキルトレーニング