Researchers

OTSUI Kanako

OTSUI Kanako
Associate Professor
Faculty Major in Psychology, Department of Applied Sociology / Graduate School of Interdisciplinary Human Studies / Clinical Psychology and Counseling Center
Researchmap https://researchmap.jp/kanakotsui

Education and Career

Education

  • - 2001 , Kwansei Gakuin University, School of Humanities,
  • - 2007 , Kwansei Gakuin University, 文学研究科,

Academic & Professional Experience

  • Apr. 2016 - Today , Kindai University Faculty of Applied Sociology 准教授
  • Apr. 2010 - Mar. 2015 , Kindai University Faculty of Applied Sociology 講師
  • Apr. 2008 - Mar. 2010 , Kwansei Gakuin Univerisity School of Humanities 助手
  • Jul. 2007 - Mar. 2008 , 関西学院大学大学院 文学研究科 博士研究員
  • Apr. 2005 - Mar. 2007 , 日本学術振興会特別研究員
  • 2004 - 2005 , フルブライト奨学金大学院博士論文研究プログラム(Arizona State University, USA)

Research Activities

Research Areas

  • Humanities & social sciences, Educational psychology
  • Humanities & social sciences, Clinical psychology

Research Interests

classroom management, school consultation, School-wide Positive Behavior Support, Social Skills Training, applied behavior analysis, school adjustment

Published Papers

  1. Introduction and development of school-wide positive behavioural support in Japan
    Kanako Otsui; Kazuki Niwayama; Ken'ichi Ohkubo; Yoshihiro Tanaka; Wataru Noda
    International Journal of Positive Behavioural Support  12  (2)  , 19-28, 2022  , Refereed
  2. The effectiveness of Tier 1 implementation of School-Wide positive behavior support on students and teachers
    Kanako Otsui; Yoshihiro Tanaka; Kazuki Niwayama; Yasunari Matsuyama
    Japanese Journal of Learning Disabilities  31  (4)  , 310-322, 2022  , Refereed
  3. 中学校での学校規模ポジティブ行動支援が中学1年生の不登校、学校肯定感および自己肯定感に及ぼす効果 -生徒主体による取り組みの効果に着目してー
    大対香奈子
    近畿大学総合社会学部紀要  10  (2)  , 15-28, 2022  , Refereed

MORE

Books etc

  1. 学校全体で取り組む ポジティブ行動支援スタートガイド , 若林上総(宮崎大学)、半田健(宮崎大学)、田中善大(大阪樟蔭女子大学)、 庭山和貴(大阪教育大学)、大対香奈子(近畿大学) , ジアース教育新社 , 1, Sep. 2023
  2. 日本の心理教育プログラム 心の健康を守る学校教育の再生と未来 , 山崎 勝之 , 第4章 学校規模で行うポジティブ行動支援 ―システムチェンジで学校を変える , 第4章 学校規模で行うポジティブ行動支援 ―システムチェンジで学校を変える , 福村出版 , 10, Oct. 2022
  3. 現代の臨床心理学4 臨床心理研究法 , 岩壁, 茂; 杉浦, 義典 , 第III部 各種の臨床的問題に対する研究の進め方 第3章 子どもの臨床的問題 , 第III部 各種の臨床的問題に対する研究の進め方 第3章 子どもの臨床的問題 , 東京大学出版会 , 28, Sep. 2022

MORE

Conference Activities & Talks

  1. Investigating teachers' use of classroom management skills that align with SWPBS implementation , Kanako Otsui , 19th International Conference on Positive Behavior Support , 13, Apr. 2022
  2. Effect of SWPBS on classroom condition and teachers' mental health , 大対香奈子; 庭山和貴; 田中善大; 松山康成 , 日本心理学会第84回大会 , 8, Sep. 2020
  3. 徳島県が取り組む県内全域を対象とした学校全体で取り組むポジティブな行動支援の浸透に向けて , 岩嵜伸浩; 樋口直樹; 安宅咲貴; 中川隆士; 大対香奈子 , 日本LD学会第29回大会 , 10, Oct. 2020

MORE

MISC

  1. 女子短大生に対するグループワークプログラム実践の試み(7) , 臼井 卓也; 猪澤 歩; 森際 孝司; 高岡 しの; 松原 耕平; 本岡 寛子; 大対 香奈子; 藤田 昌也; 林 敬子 , 日本教育心理学会総会発表論文集 , 61 , 0 , 568 , 568 , 2019
    Summary:<p></p>
  2. 公立小学校における学校規模ポジティブ行動支援の継続的取り組みの効果 , 月本彈; 榎本大貴; 大対香奈子; 田中善大; 野田航; 大久保賢一 , 日本認知・行動療法学会大会抄録集(CD-ROM) , 44th , 182‐183 , 183 , Oct. 2018
  3. 退室行動を示す小学2年生児童に対するポジティブな行動支援―授業参加行動に対する強化基準の変更を含む介入パッケージの効果― , 田中善大; 月本弾; 野田航; 大対香奈子; 大久保賢一 , 日本行動分析学会年次大会発表論文集 , 35th , 68 , 2017

MORE

Awards & Honors

  1. Sep. 2020, 日本心理学会, 2020年度学術大会優秀発表賞
  2. Sep. 2019, The Japanese Psychological Association, JPA Research Awards in 2019
  3. 2010, Japanese Association of Behavior and Coginitive Therapies, Uchiyama Memorial Award in 2010

Research Grants & Projects

  1. 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 日本版Prevent-Teach-Reinforce (PTR)プログラムの開発 , 大阪樟蔭女子大学
  2. 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 階層的支援モデルにおける個別学習支援と教員支援システムの構築 , 大阪教育大学
  3. Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), 学校規模ポジティブ行動支援の実践が教員の専門性とメンタルヘルス向上に及ぼす効果 , Kindai University

MORE