教員紹介
- SHIMONO Torrin
- 准教授
所属 |
法学部 教養・基礎教育部門 |
---|---|
学位 | 博士(哲学) |
専門 | 応用言語学 |
ジャンル | 社会/教育・学校・語学 |
コメント | 私はスピーキング、リーディングにおいての“流暢さ”を研究しています。 |
リサーチマップ | https://researchmap.jp/r2d2c3pobb8 |
研究中のテーマ
私は現在、第二言語においての流暢さを研究しています。これは話す際だけではなく読み書きにおいての流暢さも含みます。リーディングを通じてのボキャブラリーの構築、増幅についても関心があります。英語を学ぶモチベーションの向上方法についても研究しています。
最近の研究業績
- 「Enhancing Sentence Reading Speed and Accuracy」
- 「The Effects of Extensive, Timed, and Repeated Oral Reading on Grammatical and Sentential Processes」
- 「An Interview With Dr. Paul Leeming」
- 「The Effects of Extensive Reading, Timed Reading, and Repeated Oral Reading on Japanese University L2 English Learners’ Reading Rates and Comprehension over One Academic Year」
- 「Extensive reading plus extra reading fluency activities」
- 「Extensive Reading Special Interest Group Forum: A discussion on fluency development and extensive reading」
- 「An Interview with Simon Rowe」
ゼミナール
言語習得者の大きな特徴として、ボキャブラリーの多さが関連していると言えます。そのため、継続したボキャブラリー構築と、継続した演習を心がけてもらいます。
ボキャブラリー構築に役立つサイトを紹介します。
quizlet.com
memrise.com
学歴/経歴
学歴
- 2012年9月 - 2019年8月
Temple University, Japan Applied Linguistics - 2011年1月 - 2012年8月
Temple University, Japan TESOL - 2000年8月 - 2004年5月
Whitman College Asian Studies
所属学協会
- 全国語学教育学会
研究活動情報
研究分野
- 人文・社会, 言語学
研究キーワード
Motivation, Self-efficacy, Timed Reading, Oral Reading, Repeated Reading, Reading Speed, Reading Fluency
論文
-
An Interview With Dr. Paul Leeming
The Language Teacher 48 (2) 10-14 2024年3月 -
The Effects of Extensive Reading, Timed Reading, and Repeated Oral Reading on Japanese University L2 English Learners’ Reading Rates and Comprehension over One Academic Year
Reading in a Foreign Language 35 (2) 190-221 2023年10月 [査読有り] -
Extensive reading plus extra reading fluency activities
Extensive Reading in Japan 15 (1) 14-15 2022年12月 [招待有り]
書籍等出版物
- An Interview with Simon Rowe , The Language Teacher , 2022年1月
- ERJ Interview with Torrin Shimono , Brett Milliner; Torrin Shimono , Extensive Reading , Extensive Reading , Extensive Reading in Japan , 2021年10月
- An Interview with Patrick Jackson , The Language Teacher , 2021年7月
講演・口頭発表等
- The Effects of Extensive, Timed, and Repeated Oral Reading on Grammatical and Sentential Processes , Educational Linguistics 2024: Language(s) from Childhood to Adult Age , 2024年9月12日
- Extensive Reading Special Interest Group Forum: A discussion on fluency development and extensive reading , David Beglar; Jeffrey Huffman; Torrin Shimono , JALT PanSIG 2022 , 2022年7月10日
- L2 Reading Fluency and L2 Reading Self-Efficacy , Torrin R. Shimono , JALT2020 - Online , 2020年11月21日